IV Wrocław Industrial Festival

3-4.12.2005

Grupa funkcjonuje od końca lat 80-tych. Jej niekwestionowanym liderem jest Gerhard Hallstatt- austriacki publicysta, poeta oraz kompozytor. Muzycznie Allerseelen to jedyna w swoim rodzaju, oryginalna kombinacja industrialu z elementami folku i niemieckiej psychedelii lat 70-tych którą można by zdefiniować jako folk industrialny. Na scenie utwory nierzadko odbiegają od wersji studyjnych. Fascynującą atmosferę swoich live wystąpień zawdzięczają marszowej perkusji i psychoaktywnej grze basisty, które nadają całości atmosferę na pograniczu krautfolka i krautrocka.

Projekt muzyczny bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych tradycyjnych, zbudowanych przez samych muzyków oraz urządzeń elektronicznych. Projekt łączy w sobie zainteresowania m.in. muzyką akustyczną oraz etniczną (rytualną, medytacyjną) z różnych stron świata Zespół promuje obecnie płytę pt. "zero coma zero" wydaną przez Nefryt. W pierwszych miesiącach 2006 roku,we włoskiej wytwórni Ars Benevola Mater ukaże się nowa płyta - "HATI vs. Z'EV #1" - wspólny projekt dźwiękowy toruńskiego zespołu oraz genialnego perkusjonalisty, jednego z założycieli ruchu kulturowego industrial w latach 70-tych XX w.

Niemiecki projekt, założony w 1997 roku z inicjatywy Henry'ego Emicha i Franka Mertena - kompozytorów znanych z twórczości w grupie Land:Fire. Tworzą repertuar zaliczany do mroczno - rytualnych odmian ambientu, oparty głównie na wykorzystaniu cyfrowych źródeł dźwięku, technik collage'owych i samplingu.
W swoich dźwiekowych suitach ujawniają fascynacje pogańskimi kulturami, głównie starożytnym Egiptem. Na co dzień współpracują z wykonawcami, skupionymi wokół takich wytwórni płytowych, jak: Tesco Organisation i Loki Foundation.

Job Karma

Wrocławski projekt audiowizualny założony w 1997. Grupę tworzą: Maciej Frett i Aureliusz Pisarzewski zaś za stronę wizualną odpowiedzialny jest Arkadiusz Bagiński. Zespół wywodzi się ze sceny post industrialnej, z każdą płytą muzycy poszerzają jednak swoje penetracje na coraz szersze pole mrocznej elektroniki - od ambientu, po techno, dark wave i EBM. Jeden mianownik pozostaje wciąż wspólny - ich muzyka jak podkreślają krytycy to "FILM DLA USZU", bardzo plastyczna i obrazowa, stanowi idealną ścieżkę dźwiękową do nieistniejącego filmu.

W swoich sugestywnych występach live- z których grupa zasłynęła - łączą muzykę z elementami animacji i video – artu, ukazując w nich relacje człowiek-maszyna i człowiek-sacrum, a także powolny upadek wszelkich wartości, kosztem postępującej komercjalizacji codziennego funkcjonowania jednostki i społeczeństw.

Zespół (jako Job Karma i pod szyldem 7JK wspólnie z Mattem Howden'em) wydał do tej pory osiem płyt w Polsce, Anglii, USA, Włoszech, Austrii i Czechach i zagrał blisko 200 koncertów w Europie, występując wielokrotnie na najważniejszych festiwalach mrocznej muzyki takich jak: Wave Gotik Treffen, BIMfest, Schlagstorm, Elektroanschlag, Mėnuo Juodaragis, Sensoria, Wroclaw Industrial Festival oraz Castle Party.

Na tegorocznym WIF, grupa wystąpi podczas specjalnego koncertu z zaproszonymi gośćmi (detale niebawem).

http://jobkarma.pl/

Jeden z najbardziej znanych projektów poruszających się w eksperymentalnych formach ambientu, działający nieprzerwanie od 1982r. Na jego czele stoi Andrew LAGOWSKI - kompozytor znany ze współpracy z Brianem WILLIAMSEM w takich grupach, jak: LUSTMORD, ISOLRUBIN BK i TERROR AGAINST TERROR, oraz z solowych przedsięwzięć: S.E.T.I. i LEGION. Tworzone przez niego złożone struktury dźwiękowe bardzo często zawierają unikalne odgłosy ruchów planet w kosmosie lub tajemnicze fale dźwiękowe o niskich częstotliwościach, pochodzących z wnętrza Ziemi lub sztucznych satelitów. Lagowski jest równiez twórcą filmów, które doskonale współgraja z tworzoną przez artystę muzyką.

Projekt pochodzacego z Wrocławia, a od wielu lat mieszkajacego w Monachium Artura Zęba znanego również z dark ambientowego projektu Stupor.
Jego muzyka to potężna ściana idustrialnej elektroniki podpartej monumentalnymi rytmami i wokalizami, czasami mroczna i rytualna momentami napastliwie, extremalnie noise'owa.
W dzwiekowej formie wyrazu artysta nawiązuje do swoich prac fotograficznych ukazujących relacje pomiedzy człowiekiem i jego otoczeniem, naturą i cywilizacją, historia, mitologią i teraźniejszoscią. Artur jest również współorganizatorem festiwalu "Bleisound" w Monachium.

Dark ambientowy projekt ze Słowacji (utworzony przez muzyków electro industralnej grupy Disharmony), prezentujacy mixturę mrocznych, rytualnych form dźwiekowych i pełnych mocy pasaży perkusyjnych,w klimatach Raison D'etre i Deutsch Nepal.

Nie jest łatwym zadaniem umiejętne połączenie industrialnej estetyki i inteligentnej muzyki tanecznej z etnicznymi i plemiennymi tradycjami dźwiękowymi – czeski projekt Tabor Radosti wychodzi jednak z tej próby zwycięsko. Pochodząca z czeskiego miasta Jihlava formacja powstała w 1992 roku jako Warsaw Ghetto, zmieniła jednak nazwę na Tábor Radosti w 1995 roku. Celem twórców formacji było stworzenie dźwiękowego hołdu dla pierwotnych religii naszych przodków, ich zapomnianego dorobku cywilizacyjnego i kulturowego. Jej członkowie inspirują się pismami George'a Orwella z jego przepowiednią wszechobecnego totalitaryzmu, dekadencji i upadku całej zachodniej cywilizacji, widząc podobieństwo jej historii z losem starożytnych Majów, Azteków, Sumerów czy Babilończyków. W swojej rytmicznej, opartej na dark ambiencie i IDM muzyce, ewokują szamańskie techniki transu, otwierające ludzkie umysły na odmienne stany świadomości. Hipnotyczne, oparte na wyrazistych bitach rytmy łączą się tu z kosmicznymi, syntetycznymi dźwiękami, a orkiestralne elementy mieszają się z orientalnymi melodiami. Tábor Radosti otwiera przed słuchaczami nowe, niezbadane światy, w których być może nadal zamieszkują duchy wymarłych cywilizacji.

http://www.taborradosti.com/

"..oniryczna podróż przez świat znajdujący się po tamtej stronie lustra, przez niebiańskie barwione fioletem przestrzenie po morskie głębiny"

Istnieją takie zespoły, bez których przyzwoity dialog na temat muzyki drone/ambient w ogóle nie powinien nie powinien mieć miejsca.
Te słowa-klucze, często owiane aurą tajemnicy, odmieniane przez wszystkie przypadki, stanowią punkt wyjścia do zrozumienia fenomenu muzyki eksperymentalnej w ogóle.
Właśnie mija ćwierćwiecze od chwili założenia MAEROR TRI i 17 lat od czasu utworzenia duetu kontynuującego jego tradycje, bremeńskiego zespołu TROUM.

Stefan "BarakaH" Knappe i Martin "GLIT[s]CH" Gitschel tworząc duet TROUM przenieśli metody twórcze i założenia ideologiczne na nowy grunt. Nazwa zespołu (w staroniemieckim sen) odnosi się do efektu, jaki muzycy chcą wywołać u odbiorców czyli wprowadzeniu słuchacza w hipnotyczny półsen, pierwotny, niewerbalny stan umysłu.
TROUM jest jednym z najważniejszych projektów na scenie drone/ambient; koncertuje na całym świecie, kolaboruje z wieloma artystami z różnych środowisk muzycznych,wyznacza kierunki w muzyce eksperymentalnej.
Jako logo zespół używa spirali- -symbol ma stymulować odbiorcę do wprowadzenia się w trans mający na celu stymulowanie ukrytego  potencjału i odkrywania głębszych sfer świadomości.
Muzyka w ich rozumieniu jest postrzegana jako alternatywa leku, drzwi do nieznanych i obcych światów kryjących tajemnicę istnienia.
Twórczość zespołu kształtowała się pod wpływem takich gatunków muzycznych, jak post-industrial, minimal i drone. Obaj muzycy są wokalistami, a oprócz tego grają na gitarze, basie, akordeonie, wiolonczeli, bałałajce, didgeridoo,flecie, organkach, melodyce i gongu.Tworzą własnoręcznie wykonane instrumenty dostosowane do potrzeb dźwiękowych. Nagrywają w plenerze lub wykorzystują wcześniej przygotowane nagrania. W ten sposób tworzą wielopłaszczyznową atmosferę, którą nazywają dreaming-muzak. Można by ją zaklasyfikować jako nastrojowy dark ambient industrial. TROUM nie używa syntezatorów, samplerów ani komputerowego wytwarzania dźwięku.
Na dyskografię zespołu składa się min. 27 albumów, 13 singli i udział w ponad 58 kompilacjach. Zespół chętnie podejmuje sie też kolaboracji. Do najważniejszych należy współpraca z Martynem Batesem, Nadją oraz Aidanem Bakerem. Obecnie zespół kończy pracę nad wspólnym albumem ze szwedzką legendą Raison d'etre.
Poza Niemcami zespół wystąpił w takich krajach jak: Belgia, Czechy, Holandia, Francja, Polska, Rosja, Anglia, Irlandia, USA, Litwa, Szwecja, Włochy, Finlandia, Kanada, Ukraina.
Stefan jest również założycielem i szefem wytwórni płyt analogowych Drone Records, Martin przygotowuje się do wydania solowego materiału pod nazwą Lovely Little Demons.

Na festiwalu Industrialnym zespół pojawi się po raz drugi, tym razem jednak w jego oryginalnym składzie. Zaprezentowany zostanie zupełnie nowy materiał muzyczny okraszony dedykowanymi  wizualizacjami na które składać się będą min. fotografie irlandzkiego artysty Garbhána Mylesa oraz improwizacji video z udziałem tancerzy z bremeńskiego teatru.

http://www.troum.com/

IV Wrocław Industrial Festival