R.U.T.A. (PL)

R.U.T.A. to Ruch Utopii, Transcendencji, Anarchii / Reakcyjna Unia Terrorystyczno-Artystowska; to radykalny klan muzyczny, to heretycka koalicja banitów, renegatów, kulturowych infamisów; to krzyk buntu z czeluści świata feudalnego, który przeminął, zmienił oblicze, ale się nie skończył; to sprzeciw wobec kasty panów i społeczeństwa niewolników. To cztery wieki niedoli, biedy i niewolnictwa zaklęte w pandemonicznych kompozycjach. Dźwięki proste i szczere aż do krwi. Dawne instrumenty, ludowa liryka i uniwersalne przesłanie. Wiecznie aktualne. Wedle druidzkiej zasady – prawda przeciw światu.

Projekt R.U.T.A. powstał z inicjatywy Maćka Szajkowskiego – lidera Kapeli ze Wsi Warszawa i opiera się na archaicznych tekstach piosenek buntu chłopów przeciw feudalnemu systemowi wyzysku. Muzyk nieco przypadkowo trafił w 2008 roku na kilka takich pieśni chłopskiej krzywdy i buntu. Zaczął więc szperać głębiej. Pojawiały się kolejne, nie tylko u Oskara Kolberga, ale i gdzie indziej, choćby marginesowo w zbiorach pieśni robotniczych. Szajkowski spędził też wiele godzin na rozmowach z sędziwymi mieszkańcami wsi. Niewolnicza praca chłopów polskich na dworskich folwarkach okazała się motywem przewodnim wielu opowieści, zresztą jeszcze całkiem świeżych, bo sprzed ostatniej wojny. Gdy tekstów zebrało się już kilkanaście, Szajkowski podjął decyzję, że jest materiał na płytę i program koncertowy. Do ich zaśpiewania zaproszona została czołówka wokalistów polskiego zaangażowanego rocka: Paweł "Guma" Gumola (Moskwa), Robert "Robal" Matera (Dezerter), Nika (Post Regiment) oraz Hubert "Spięty" Dobaczewski (Lao Che). Muzyka wykonywana jest na instrumentach akustycznych: lirze korbowej, fidelach płockich, suce biłgorajskiej, sazach, tradycyjnych barabanach, bębnach obręczowych, kontrabasie i pile przez plejadę osobistości muzyki folk.